søndag 28. april 2013

Mål og fremgangsmåte på KnitPro-mappe

Jeg viste frem den fine mappa mi på ei gruppe på Facebook og tilbakemeldingene har vært enorme. Jeg har fått flere forespørsler om å sy på bestilling og andre har lyst å sy selv. Derfor legger jeg ut mål og fremgangsmåte her i bloggen så alle som vil kan se. Se flere bilder her.

Om du ikke er venner med symaskinen, kan jeg sy en for deg. Send meg en mail, da vel :)


Så her kommer den:

Du trenger: 

ca 0,5m bomullstoff.
vlieseline
bordvatt
Trykknapper eller annen lukking.

Målene er oppgitt med sømmonn, jeg sydde med 0,5cm sømmonn.

Mål på delene:
ytterstoff: 50x22cm 
du trenger to biter i stoff, en bit i vliseline, en bit i bordvatt

lomme 1: 16x21cm
to biter i stoff, en bit i bordvatt

lomme 2: 29x21cm
to biter i stoff og en bit bordvatt.

Fremgangsmåte:
Sy lommene først. Vrengsy med bordvatt, klipp hjørner, sy stikning rundt. 

Ta det ene ytterstoffdelen og stryk ned 5 cm til klaff. brett midtdelen på resten. 

Lomme 1: sy denne fast ca 1 cm fra midtbretten. sy stikninger til pinnelommer, jeg delte ca slik: 3-3-3-3-3,5-3,5 cm

Lomme 2: Brett opp ca 11cm og sy stikninger til pinner. jeg delte slik: 2-2-2-2-2,5-2,5-3-3 cm
Sy så fast med bretten ca 3,5 cm fra kanten på ytterstoffet, slik at lomma blir inn mot midten.

Stryk vlies på det andre ytterstoffet. Legg bordvatt på vranga og vrengsy ytterstoffene, med ei vrengeåpning på ca 10 cm på kortsida som ikke er klaff. :)

Klipp hjørner, vreng og sy stikning rundt hele. Sett i knapper eller annen lukking. :D

Ferdig!

4 kommentarer:

  1. Kjempeflott, Takk for at du deler :)

    Ha en fin dag videre - Klem fra Lillian

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Er jo greit å dele på gode ideer :)

      Slett
  2. Takk for flott beskrivelse :) Denne skal jeg lagre meg på minnet til jeg får tid til å lage en selv ;)
    Hvor mange pinnestørrelser av hvert slag er det plass til?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne er laget spesielt til KnitPro-settene, og har plass til 6 settpinner og 8 rundpinner med kabler og knotter. Du kan selvsagt velge inndelingen selv. Lykke til! :D

      Slett