mandag 29. oktober 2012

Strikkede votter






Disse vottene er gode inni regnvotter uten for. Jeg brukte Alfagarn fra Sandnes, men ethvert garn som passer til pinne 4,5-5 vil funke. Disse har Even brukt siden han var tre, men han har store hender. Avhengig hvor langt du strikker, kan de nok passe 5-6-7-åringer også.

24 masker (deles 8-4-8-4 på pinnene.) Strikk to rett, to vrang så langt du vil (jeg strikka 6cm). Strikk to omganger rett. Så øker du etter første maske og før siste maske, til tommelen. Dette gjør du annenhver omgang 4 ganger. =32 masker. Etter siste økning strikker du en omgang til over alle maskene, og de 4 første. Sett de 4 siste og de 4 første på en pinne eller noe til du ha strikket ferdig votten. Strikk så så langt du må for at den skal passe hånden som skal bruke den, tror jeg strikket 5-6 cm. Fell vottfelling (jeg feller 4 m på hver omgang). Ta opp tommelmaskene igjen, og fisk opp to masker fra "vottveggen" = 10 masker. Strikk så lang du må ha den, jeg strikket ca 3cm, strikk to og to masker sammen og trekk tråden gjennom. Fest tråder.



Jeg har også strikket votter til meg selv med samme fremgangsmåte, bare brukte 32 masker, økte til 12 til tommel (+2 som du fisker opp) 

Bare spør om noe er uklart, og gi meg et vink om du bruker oppskriften. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar